Liike-elämän kommunikaatio tapahtuu erilaisten välineiden avulla esitelmistä sähköposteihin ja tekstiviesteihin. Kommunikaatiotavan on oltava välineen mukainen. Kommunikaatio on kaksisuuntainen prosessi. Aktiivinen ja empaattinen, toisen asemaan eläytyvä ja asettuva kuunteleminen on kommunikaation kannalta aivan yhtä tärkeää kuin puhuminen tai viestin välittäminen. Eri ihmisten näkökulmien ymmärtäminen on oleellista ihmissuhteiden parantamisen kannalta.
Kommunikoi selkeästi ja ytimekkäästi tavalla, joka sopii yleisöllesi. Viestin on syytä välittyä sujuvasti ja sävyn tulee olla kokonaisuudessaan johdonmukainen ja aiheeseen liittyvä. Varmista, että viestisi välittää konkreettisen ja kokonaisen kuvan siitä, mitä yrität viestiä. Huolehdi, ettei viestisi ei sisällä mitään, mikä voisi saada kuuntelijan hämmentymään. Varmista, että viestisi sisältö on riittävän kattava tarjoten vastaanottajilleen kaikki tarvittavat tiedot ja mahdollistaen tarvittaessa asianmukaisiin toimiin ryhtymisen.
Viestin sävy ja kehon kieli ovat tärkeitä myös tehokkaan kommunikaation kannalta. Kiinnitä huomiota ryhtiin ja äänenkorkeuden muutoksiin. Ota huomioon tapa, jolla esität kysymyksiä ja varmista, että olet muitoillu kysymykset myönteisellä tavalla, joka herättää luottamusta ja rohkaisee keskusteluun. Kokemukselliseen oppimiseen pohjatuvat tiimiaktiviteetit ja bisnespelit auttavat mallintamaan tehokasta kommunikaatiota.
Tutustu aiheeseen liittyvien tiimiaktiviteettien valikoimaan.
Tarvitsetko apua päätöksentekoon? Etsitkö jotakin muuta?